Dalies, , Google Plus, Pinterest,

Drukāt

Posted in:

Argumentu trūkums pasažieru pārvadājumu iepirkumā ATD liek žēloties par spiedienu

Vai Autotransporta direkcijai un satiksmes ministram ir kaut viens arguments par labu šādam iepirkumam?

Nozarei un sabiedrībai kopumā šokējoši izrādījušies Autotransporta direkcijas (ATD) konkursa par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. gada iepirkuma rezultāti – no tā izriet, ka nākamo desmit gadu laikā pasažieriem sabiedrisko transportu nodrošinās uzņēmumiem, kuriem ir vissliktākie autobusi, vismazākie nodokļu maksājumi un gana skandaloza reputācija. Lai arī satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) sola, ka jaunais reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkums ļaus valstij 10 gados ietaupīt ap 85 miljoniem eiro, tā vien izskatās, ka tas notiks tieši uz pakalpojuma kvalitātes un darbinieku atalgojuma rēķina.

Līdz ar reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkuma rezultātiem pastāv risks, ka nākotnē pasažieru pārvadājumu nozarē tiks iznīcināta godīga konkurence, izspiežot no tirgus lielus, profesionālus un pieredzējušus vietējos uzņēmumus – tā, piemēram, pazušanai lemta tik labi pazīstama pasažieru autobusu firma kā “VTU – Valmiera”. Tā vietā sabiedrisko transportu nodrošinās mazpazīstamas firmas “Sabiedriskais autobuss” no Latvijas un “Vlasava” no Lietuvas. Jāatzīmē, ka “Sabiedriskais autobuss” savācis gandrīz 1/4 daļu no kopējiem autobusu pasažieru pārvadājumiem Latvijā, kamēr tā valstij nodokļos maksā praktiski neko. Arī atsevišķu autobusu pārvadātāju reputācija liek matiem celties stāvus.

Tāpat iepirkuma konkursa prasības liek domāt, ka samazināsies autobusu pārvadājumu kvalitāte – tā, piemēram, iepirkumā nav iekļauta obligāta prasība par bagāžas nodalījumu salonā, tāpat satiksmes autobusu sēdekļiem var nebūt nolaižamās atzveltnes, nav noteikta arī obligāta prasība par drošības jostām u.tml. Tajā pašā laikā sabiedrībai tiek mēģināts iestāstīt, ka autobusu pārvadājumu kvalitāte būs vienlīdz augsta visā Latvijā. Tā vien šķiet, ka mums augstas kvalitātes sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošinās nevis autobusi ar vidējo vecumu 4,7 gadi, kā paredzēts konkursa nolikumā, bet vismaz 40 gadi.

Bažas rada arī tas, ka konkursa rezultātā ir fiksēta piedāvātā pakalpojumu cena trīs periodiem desmit gadu laikā. Tā, piemēram, nosolītā cena par vienu kilometru, kas šobrīd svārstās no 0.81 eiro Rēzeknes-Ludzas reģionā, kur uzvarēja “Rēzeknes autobusu parks”, līdz 1.17 eiro, ko Bauskas reģionā piedāvāja “Nordeka”. Tas gan varētu radīt problēmas, jo nav iespējams prognozēt šādu cenu 10 gadus uz priekšu. Un šajā sakarā satiksmes ministra Linkaita apgalvojumi, ka no 2021. gada pasažieri visā Latvijā iegūs augstas kvalitātes sabiedriskā transporta pakalpojumus un, ka autobusu vadītājiem uzlabosies darba apstākļi, jo tiks palielināts to atalgojums, izklausās pēc pilnībām muļķībām. Vai tad gala izmaksas gadiem ilgi ir nemainīgas? Vai tad ekonomiskā situācija valstī nemainās? Inflācija netiek prognozēta? Degvielas cenas neaug? Vidējais atalgojums valstī nepieaug?

Vai Autotransporta direkcijai un satiksmes ministram ir kaut viens arguments par labu šādam iepirkumam? Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš atrunājas vien ar to, ka konkurss noritējis atbilstoši nolikumam un pārējo sauc par mēģinājumu izdarīt spiedienu. Bet uz jautājumu, kā nākas, ka prasības ir daudz zemākas, kā iepriekš, atbildes joprojām nav. Kur ir garantija, ka jaunie piedāvājumi būs labāki un tie būs autobusu vadītāju, transporta darbinieku un sabiedrības interesēs? Tā vien izskatās, ka šādas garantijas vienkārši nav – toties ir sadalīts pusmiljards eiro, ar kuru, visticamāk, nemaz nepietiks.

Foto: F64


1,161 skatījumi

Un Tavas domas par šo?