Baltijas reģionā lielākais autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express izskata iespēju vērsties tiesā pret valsti, jo pretēji Satiksmes ministrijas (SM) vēlmei atrisināt ieilgušo problēmu ar kompensācijām uzņēmums saņēmis SM padotībā esošās Autotransporta direkcijas (ATD) atteikumu kompensēt braukšanas maksas atvieglojumu radītos zaudējumus komerciālo reisu izpildē Latvijā, informēja uzņēmumā.
Kopš reģionālo komercreisu uzsākšanas Lux Express bez maksas ir pārvadājis vairāk nekā 69 tūkstošus pasažieru ar valsts piešķirtajiem braukšanas maksas atvieglojumiem, taču nav saņēmis nekādu kompensāciju, tādējādi ciešot vairāk nekā pusmiljonu eiro lielus zaudējumus.
“Uz šo brīdi mēs esam izdarījuši visu iespējamo, lai sarunu procedūras veidā vienotos par kopīgu risinājumu, taču jau atkal esam saņēmuši ATD atteikumu kompensēt zaudējumus, norādot uz trūkstošu likumisko regulējumu šādu maksājumu aprēķināšanai un izmaksai,” saka Lux Express Latvija valdes loceklis Aldis Ķibēns.
Viņš piebilst, ka šāda ATD rīcība ir neizprotama vairāku iemeslu dēļ, pirmkārt, esošais kompensācijas pieprasījums ir balstīts uz Eiropas Savienības regulām un Eiropas Savienības Tiesas spriedumu, kas nosaka dalībvalstu pienākumu atlīdzināt sabiedriskā pakalpojuma sniedzējiem zaudējumus, kuri rodas no valsts piešķirtu atvieglojumu ievērošanas. Otrkārt, kompensāciju jautājuma atrisināšanu jau tuvākajā laikā atbalsta arī ATD pārraugošā iestāde SM, tostarp pats satiksmes ministrs, ko tie apliecinājuši komunikācijā ar Lux Express.
“Oficiālā atbilde, kuru saņēmām no ATD un kurā mūsu lūgums pēc kompensācijas tiek noraidīts, ir radījusi situāciju, kad sarunu procedūras iespējas ir izsmeltas. Līdz šim esam saņēmuši tikai nepildītus solījumus, piemēram, pirms uzsākt pasažieru komercpārvadājumus reģionālās nozīmes maršrutā Liepāja–Rīga–Daugavpils pērnā gada maijā, mēs saņēmām mutiskas garantijas, ka valsts izveidos kompensāciju regulējumu, taču vairāk nekā gada laikā šis jautājums nav atrisināts. Diemžēl, ATD 18. jūnijā nosūtītais noraidījuma lēmums ir uzsācis laika atskaiti, kas mūs piespiež vērsties tiesā 30 dienu laikā, lai aizsargātu mūsu tiesības šajā jautājumā,” uzsver A. Ķibēns, norādot, ka uzņēmums joprojām ir atvērts potenciālajiem risinājumiem.
“Mēs joprojām ceram, ka ATD rīkosies saskaņā ar Latvijas un Eiropas Savienības tiesību normām un nodrošinās likumā noteikto kompensāciju izmaksu, uz ko norāda arī SM. Šī jautājuma sakārtošana ļautu aktīvāk piesaistīt augstas kvalitātes komercpārvadātājus Latvijas maršrutiem. “Mūsuprāt, neatrisinot šo jautājumu, ATD pati kavē 2026. gadā plānotās izmaiņas sabiedriskā transporta politikas pamatnostādnēs, kas prasa samazināt subsidētos pārvadājumus un vairāk koncentrēties uz komercpārvadājumiem, “ min Lux Express Latvija valdes loceklis.
Iepriekš ziņots, ka Lux Express vērsās SM ar oficiālu iesniegumu, kurā lūdza kompensēt braukšanas maksas atvieglojumu radītos zaudējumus komerciālo reisu izpildē Latvijā. Tā bija jau otrā oficiālā vēstule valsts iestādēm ar šāda veida lūgumu. SM uzdeva ATD atkārtoti izvērtēt Lux Express kompensācijas prasību.
Lux Express nule lielā pieprasījuma dēļ kāpinājis reisu skaitu maršrutā Rīga–Liepāja, līdz 11 reisiem dienā katrā virzienā. Visi reisi maršrutos Rīga–Liepāja un Liepāja–Daugavpils tiek veikti ar 2023. gadā ražotajiem autobusiem “Irizar i6s Efficient”, kas piedāvā vienu no augstākajiem komforta līmeņiem nozarē. Turklāt visos autobusos pieejamas tualetes, wi-fi, mediju ekrāni ar saturu arī latviski, kā arī bezmaksas karstie dzērieni.
926 skatījumi